Entry: Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak Thursday, September 06, 2007





BACAAN AYAT SUCI AL QURAN ALA ARABIA OLEH QARI SINGAPURA
- USTAZ MUHAMMAD ISMAIL BIN OTHMAN YANG PERNAH MENYANDANG GELARAN JOHAN MUSABAQAH TILAWAH AL QURAN DISINGAPURA TAHUN 2003 KE PERINGKAT ANTARABANGSA DI KUALA LUMPUR.

"Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak" buat semua umat Islam sedunia, terutama kepada semua kawan2 blog yang mengenali ku.

Inilah masa nya kita memperbanyakkan ibadah kepada Tuhan dengan berpuasa disiang hari, bersolat tarawih di malam hari dan memperbanyakkan membaca Al Quran.

Puasa dan Al Quran memang mempunyai kaitan yang sangat dalam.  Karena itu Rasulullah s.a.w memperbanyak membaca Al-Quran dalam bulan Ramadhan.  Tidak ada yang melebihi Al Quran.

Allah menurunkan Al Quran yang di dalamnya terdapat hukum-hukum Allah yang tegas.  Dari Al Quran itu mengalir petunjuk-petunjuk Allah untuk manusia, tidak ada kebohongan, tidak ada penyesatan, ia memberi syafaat kepada orang yang membaca dan mengamalkannya.

Firman Allah dalam surah Al Qadr ayat 1- 3 yg terjemahannya bermaksud,
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al Qur'an) dalam suatu malam yang mulia. Tahukah kamu apakah malam yang mulia itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan"

Rasullullah s.a.w bersabda yg terjemahannya bermaksud,
"Bacalah Al-Qur'an, karena ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa'at bagi pembacanya." (HR Muslim dari Abu Umamah)

Dengan selalu membaca Al Quran, iman seseorang akan bertambah dan terus bertambah, dan tidak akan luntur apa yang telah ia yakini, hinggga berkuranglah keraguan-keraguan yang ada dalam jiwanya. Tidak ada satu pun penyembuh hati selain Al Quran, karena sebesar-besarnya penyakit hati adalah kekafiran dan kemunafikan serta jauh dari jalan Allah. Dan tiada penawar atas penyakit-penyakit tersebut kecuali Al Quran.

Selamat menjalani ibadah puasa semoga bulan Ramadhan yang mulia ini tidak kita sia-siakan.

   0 comments

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments