DI SINI AKAN AKU CORETKAN PENGALAMAN HIDUP KU. BACAAN AL QURAN BERLAGU QARI TIMUR TENGAH, QARI MESIR ATAU QARI ARAB.
AUDIO BACAAN AL QURAN BERLAGU. TILAWAH AL QURAN PERINGKAT KEBANGSAAN DAN PERINGKAT ANTARABANGSA.
TARANUM AL QURAN. SENI LAGU AL QURAN DI SINGAPURA, MALAYSIA, INDONESIA. TAJWID AL QURAN. QARI ANTARABANGSA.
CERPEN TERBAIK SINGAPURA. PUISI. SAJAK. HAIKU. SASTERA MELAYU. CERITA LUCU ATAU CERITA HUMOR.
RESEPI MASAKAN MELAYU. ARTIKEL MAJALAH WANITA DAN LAIN2.



Monday, September 14, 2009
Suasana Di Sekitar Majlis Iftar Pada 13 Sep 09

Majlis Iftar bersama Qari Mesir dan Tempatan bermula pada jam 6.00 petang semalam.  Ramai para hadirin yang sampai sebelum waktunya.  Ada yang berligar-ligar disekitaran Raffles Town Club untuk mengambil gambar dan juga yang sedang menanti sahabat handai atau saudara mara.

Melangkah menuju Ballroom.  Sejuk aje mata memandang......

Papan tanda yang disediakan oleh pihak hotel mengenai Majlis Iftar Jemaah Iqra'.


'Selamat Datang ke majlis iftar Jemaah Iqra'....
Para hadirin disambut dengan gembira oleh Sukarelawan Jemaah Iqra' yang manis2 dan comel belaka..

Ini lah ruang tamu untuk berbuka puasa dan mendengar bacaan ayat suci Al Quran.

Majlis dimulai dengan kata2 aluan diikuti dengan bacaan Al Quran oleh yang berbahagia Ustaz Ahmadini Hj Amir.

Seterusnya majlis diikuti pula dengan bacaan ayat suci Al Quran oleh Qari Mesir, Sheikh Saad Ramadan Muttawe dengan penuh semangat.  Tak dengar rugi wooii..

Diikuti pula dengan bacaan istimewa oleh Qari tempatan kita, Ustaz ismail Bin Othman yang membacaankan ayat2 suci Al Quran ala Arabia / Mesir.  Yang ni tak dengar lagi rugi besar.

Majlis diteruskan dengan ucapan ringkas oleh Duta Egypt, Tuan Aziz Mohamed Shahid yang menyatakan rasa bangga nya dapat menghadiri majlis iftar itu.

Seterusnya Dr Syed Farid Al Attas seorang Professor dari University Kebangsaan Singapura (NUS) memberikan ceremah mengenai keindahan bacaan Al Quran.

Diikuti pula dengan bacaan Al Quran oleh Qari Mesir, Sheikh Ibrahim Sayed Ar Rifaie yang membacakan ayat2 suci Al Quran yang menggegarkan dewan tamu dimalam tersebut.  MasyaAllah...

Begini lah rupa kad undangan Majlis Iftar anjuran Jemaah Iqra' ($40/- seorang).

Azan magrib dilaungkan oleh Sheikh Ibrahim Sayed Ar Rifaie menandakan masuk waktu solat magrib dan sekali gus masuk waktu berbuka puasa.
Korma. teh atau kopi, roti dan sop sayur adalah makanan pembuka puasa sebelum hadirin menunaikan solah magrib.

Para hadirin yang bersolat magrib berjemaah didewan yang disediakan.

Selesai menunaikan solat magrib para hadirin dijamu dengan berbagai makanan yang enak2.  Bismillah, jemput makan.

Majlis diteruskan dengan Bacaan Al Quran oleh Ketua Jemaah Iqra' ya itu Ustaz Hj Jamaludin Mohd Zain yang menyampai bacaan ayat2 suci Al Quran ala Arabia / Mesir.  Suaranya yang lunak dan lemak berkrim membuat para hadirin bertambah selera berbuka puasa.  Maklum lah dapat santapan 2 in 1, rohani dan jasmani.

Habib Hassan Al Attas, selaku penasihat Jemaah Iqra' juga memberikan ucapan dan ceramah ringkas pada tetamu yang hadir.  Beliau mengucapkan terima kaseh menyatakan kegembiraannya dapat bersama-sama pada malam tersebut.

Seterusnya, Sheikh Mahmud Ibrahim dijemput naik kepentas untuk membacakan ayat2 suci Al Quran.  Beliau membacakan ayat2 suci Al Quran dengan membawakan taranum yang bisa melilihkan airmata.  Rugi.. rugi.. kalau tak dengar.

Akhir sekali, sebelum majlis berhenti untuk solat tarawih, Sheikh Ali Faraq dengan segaknya dijemput menaiki pentas untuk menyampaikan bacaan ayat2 suci Al Quran.  Suaranya yang lembut lagi lunak, Sheikh Ali Faraq membuat para hadirin terpegun menahan nafas.   Siapa tak dengar bacaan Sheikh Ali Faraq ni memang paling rugi besar!  Pendek kata semua bacaan ayat2 suci Al Quran oleh Qari2 tempatan dan Mesir pada malam tersebut semuanya hebat2 belaka.

Memperkenalkan kakitangan dibelakang tabir.  Songkok putih, Encik Rasman sebagai pengacara majlis.  Songkok coklat Encik Sufian mengendalikan slide powerpoint yang telah disusun oleh Nurfatin (tak mahu bergambar).

Syukur Alhamdullah majlis berjalan dengan lancar dari awal hingga akhir.
Dan yang penting para hadirin semua berpuas hati.  Lihat lah wajah2 riang mereka.....


Posted at 9/14/2009 1:37:46 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Sunday, September 13, 2009
Majlis Iftar dan Tilawah Al Quran Bersama Qari Mesir

Temuramah antara DJ Warna, Cik Suharti Ali bersama Naib President Jemaah Iqra, Tuan Aripin di radio Warna pada 13 Sep 09, jam 12 thg hari mengenai majlis Iftar yang akan berlangsung di Raffles Town Club.  Sila klik untuk dengar...

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Keratan Berita Harian, ms 18 pada hariJumaat 11 Sep 09 bersamaan 21 Ramadan 1430H








































Posted at 9/13/2009 4:12:21 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Sunday, June 07, 2009
Persembahan Gambus



DiSingapura memang jarang sekali kita dapat melihat orang bermain gambus atau dalam bahasa arabnya disebut Oud.

Buat pertama kalinya Sukarelawan Jemaah Iqra, selain dari memberi khidmat percuma pembacaan Al Quran ala qari Mesir telah mengemparkan majlis perkahwinan anjuran encik Ibrahim diWoodlands semalam dengan satu persembahan yang amat unik.. ia itu satu persembahan lagu puisi islam diiringi dengan petikan gambus oleh Ahmad Salikin.

Acara yang sungguh berlainan dan menakjubkan itu telah membuat semua para hadirin terpukau...


Posted at 6/7/2009 7:16:40 pm by Sab
Wah! dah ada (1) orang komen,  

Saturday, May 02, 2009
Sambutan Maulidur Rasul 1409H



Bulan maulud ni banyak aktiviti2 seperti syarahan agama yang diadakan oleh persatuan2 atau badan2 Islam sempena mengingati junjungan nabi besar kita nabi Muhammad S.A.W.  Ya lar kalau kita umat Islam tak mengingati nabi kita sendiri siapa lagi kan?  Takkan nak suruh apek sebelah rumah pulak.



Ini adalah kali kedua Hj Jamaludin sekeluarga mengadakan maulud nabi secara persendirian.  Duit yang mereka kumpul setiap tahun tidak dihabiskan untuk pergi melancong tetapi sebaliknya mengadakan majlis tersebut.  Oleh kerana terlalu gembira dapat mengadakan majlis maulud ini, Hj Jamaludin mengumumkannya di surat khabar supaya siapa2 yang suka untuk mengingati nabi Muhammad S.A.W datang beramai-ramai....  



Diantara yang hadir pada malam tersebut ialah Ustaz Ahmadini, Qari Mesir Sheikh Redwan, dan 3 lagi pensyarah untuk memeriahkan majlis.   Kumpulan kompang juga turut diundang untuk menyambut tetamu2 terhormat pada malam itu.



Ini adalah diantara kaum wanita yang hadir.  Tempat duduk semuanya penuh.   



Ustaz Ahmadini memberi ucapan ringkas.



diikuti dengan bacaan ayat2 suci Al Quran oleh Qari Mesir, Sheikh Redwan.



Majlis diteruskan dengan syarahan sempena menyambut maulidur Rasul oleh 3 pensyahan dari masjid Ba'Alwie.





Majlis berjalan dengan baik dari awal hingga akhir.  Walaupun penat, Hj Jamaludin sekeluarga sangat berpuas hati... 

.

Posted at 5/2/2009 3:21:02 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Monday, February 18, 2008
Majlis Tilawah Al Quran Kebangsaan 2008


Posted at 2/18/2008 12:44:54 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Friday, September 28, 2007
Tiga Qari Mesir di Singapura Sepanjang Bulan Ramadhan 2007




 






 
  

   


Posted at 9/28/2007 10:52:13 am by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Thursday, September 06, 2007
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak



BACAAN AYAT SUCI AL QURAN ALA ARABIA OLEH QARI SINGAPURA
- USTAZ MUHAMMAD ISMAIL BIN OTHMAN YANG PERNAH MENYANDANG GELARAN JOHAN MUSABAQAH TILAWAH AL QURAN DISINGAPURA TAHUN 2003 KE PERINGKAT ANTARABANGSA DI KUALA LUMPUR.

"Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al Mubarak" buat semua umat Islam sedunia, terutama kepada semua kawan2 blog yang mengenali ku.

Inilah masa nya kita memperbanyakkan ibadah kepada Tuhan dengan berpuasa disiang hari, bersolat tarawih di malam hari dan memperbanyakkan membaca Al Quran.

Puasa dan Al Quran memang mempunyai kaitan yang sangat dalam.  Karena itu Rasulullah s.a.w memperbanyak membaca Al-Quran dalam bulan Ramadhan.  Tidak ada yang melebihi Al Quran.

Allah menurunkan Al Quran yang di dalamnya terdapat hukum-hukum Allah yang tegas.  Dari Al Quran itu mengalir petunjuk-petunjuk Allah untuk manusia, tidak ada kebohongan, tidak ada penyesatan, ia memberi syafaat kepada orang yang membaca dan mengamalkannya.

Firman Allah dalam surah Al Qadr ayat 1- 3 yg terjemahannya bermaksud,
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al Qur'an) dalam suatu malam yang mulia. Tahukah kamu apakah malam yang mulia itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan"

Rasullullah s.a.w bersabda yg terjemahannya bermaksud,
"Bacalah Al-Qur'an, karena ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa'at bagi pembacanya." (HR Muslim dari Abu Umamah)

Dengan selalu membaca Al Quran, iman seseorang akan bertambah dan terus bertambah, dan tidak akan luntur apa yang telah ia yakini, hinggga berkuranglah keraguan-keraguan yang ada dalam jiwanya. Tidak ada satu pun penyembuh hati selain Al Quran, karena sebesar-besarnya penyakit hati adalah kekafiran dan kemunafikan serta jauh dari jalan Allah. Dan tiada penawar atas penyakit-penyakit tersebut kecuali Al Quran.

Selamat menjalani ibadah puasa semoga bulan Ramadhan yang mulia ini tidak kita sia-siakan.

Posted at 9/6/2007 10:37:11 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Thursday, August 23, 2007
Qari, Qariah Malaysia johan Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa Ke-49



Musabaqah Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa Ke-49 yang di adakan di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur telah pun berakhir minggu lalu.  

Abdul Aziz Mustakim, 44, yang memperoleh markah 92.17 peratus muncul sebagai johan qari manakala johan qariah dimenangi penyandang Amnah Ayup, 37, yang memperoleh markah 94.5 peratus.

Abdul Aziz, yang berasal dari Johor, dan Amnah dari Sarawak, masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM13,887, sijil penyertaan dan piala pusingan.

Qari dan qariah Indonesia, Darwin Hasibuan dan Hasbia Lambutolo masing-masing menduduki tempat kedua bahagian qari dan qariah tilawah.

Tempat ketiga bahagian qari dimenangi oleh peserta Afrika Selatan, Harun Moos manakala bahagian qariah dimenangi oleh peserta Thailand, Kanokwan Sukthawon @ Mashitah Ibrahim.

Seramai 67 peserta terdiri daripada 41 qari dan 26 qariah dari 44 negara mengambil bahagian pada tilawah bertemakan 'Insan Cemerlang Ummah Terbilang', yang berlangsung sejak Khamis lalu, 16 Ogos 2008.


Posted at 8/23/2007 3:58:19 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Sunday, August 05, 2007
Musabaqah Tilawah Al Quran Anjuran Masjid Jamiyah Ar-Rabitah pada 4 Ogos 07



Seramai 42 orang telah mengambil bahagian dalam Musabaqah Tilawah Al Quran 2007 anjuran masjid Jamiyah Ar Rabitah yang berlangsung pada 4 Ogos 07 pada jam 5 petang.  Saudara Mohd Ali juga turut mengambil bahagian dengan menyampaikan bacaan ayat suci Al Quran cara Arabia, Timur Tengah.... MasyaAllah!! 

Firman Allah dalam Surah Thaha ayat 113 yang terjemahannya bermaksud;
"Dan demikianlah Kami menurunkan Al Quran dalam bahasa Arab, dan Kami telah menerangkan dengan berulang kali, di dalamnya sebahagian dari ancaman, agar mereka bertakwa atau (agar) Al Quran itu menimbulkan pengajaran bagi mereka."



Kelihatan diatas ini antara para hadirin yang turut hadir untuk menyaksikan MTQ dan juga para peserta yang menunggu giliran masing2 untuk membacakan ayat suci Al Quran pada petang semalam.  Majlis berakhir lebih kurang jam 12.30 malam. Setiap peserta yang mengambil bahagian membawa pulang sijil penyertaan and sebuah cenderamata.

Posted at 8/5/2007 11:24:39 pm by Sab
Klik disini kalau nak komen,  

Sunday, July 22, 2007
Bacaan Al Quran Oleh Pasangan Pengantin

Pernahkah anda melihat sepasang pengantin baru membacakan ayat suci Al Quran dimajlis perkahwinan mereka?  Ermm.. tentu tak pernah kan?

Lazimnya majlis perkahwinan diserikan dengan karaoke, tetapi majlis perkahwinan yang dihiasi dengan bacaan ayat2 suci Al Quran tampak lebih berseri, lebih2 lagi yang membacakan ayat suci Al Quran itu adalah pengantin sendiri yang berpakain serba indah di hadapan para tetamu yang hadir.  Pendek kata, aku sendiri merasakan bagai berada didalam kebun syurga waktu itu....

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda yg terjemahannya bermaksud:
"Jika kalian melewati kebun-kebun syurga maka nikamtilah oleh kalian.
Para sahabat ra bertanya: Wahai rasuluLLAH, apakah kebun syurga itu?
Jawab nabi SAW: yaitu majlis-majlis dzikir, karena ALLAH memiliki malaikat-malaikat yang selalu mencari majlis-majlis dzikir.
Apabila mereka menemukannya maka mereka akan duduk bersama-bersama orang yang berdzikir itu."

(HR Muttafaq alaih, dari Ibnu Umar)



Posted at 7/22/2007 5:35:35 pm by Sab
Wah! dah ada (1) orang komen,  

Next Page

   

<< October 2009 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31






rss feed